Fietsen van Lommel naar Berlijn

Dag 8

Er was eens....een rattenvanger, die naar Hamelen werd ontboden om de rattenplaag te bestrijden. Dat doet een rattenvanger natuurlijk niet voor niets. De bevolking beloofde dan ook een betaling als hij erin slaagde de ratten te doden. De rattenvanger lokte de ratten met een fluit en liet ze verdrinken in de rivier de Wezer. Het stadsbestuur weigerde echter te betalen. De rattenvanger was razend en keerde terug toen de inwoners in de kerk zaten. Hij speelde op zijn fluit en lokte 130 kinderen mee, leidde hen een grot binnen en sloot ze op. Niet echt een happy einde...de ratten vind je nu nog overal in het dorpje HameIn wat vandaag dus ons einddoel is.

Omdat we vandaag maar 45 km hoeven te fietsen wilden we het wat rustiger aan doen en eens wat uitslapen. Om 07.00 uur zijn we echter allebei wakker en besluiten dan ook op te staan en te gaan ontbijten. In de onbijtkamer zitten nog twee vrouwen ieder apart aan een tafel. Het is er doodstil. We zeggen goedemorgen, kiezen een tafeltje en lopen naar het buffet voor ons ontbijt. Terwijl we in de stilte ons broodje eten valt me iets op. Ken je dat fenomeen dat als je een geluid hoort en je het eigenlijk niet wilt horen, je er juist op gefixeerd blijft? De vrouw achter mij haalt precies om de vier seconden haar neus op. 1,2,3,4 snuf 1,2,3,4 snuf... ik kan er niets aan doen, maar ik begin te tellen op haar snuifritme. Verdorie waarom pakt ze niet even een zakdoek! Bart en ik kijken elkaar aan en ik voel dat ik de slappe lach krijg. Het is echter zo stil in de kamer dat ik alle moeite doe om me in te houden. De vrouw loopt al snuffend naar het buffet zonder dat haar ritme van vier seconden onderbroken wordt. Je moet het maar kunnen!

Om 09.05 zitten we goed ingepakt op onze fiets. Het is koud! Ik heb handschoenen aan en een muts onder mijn helm. We zijn klaar voor de hellingen. Ze zijn lang vandaag en zo ook de afdalingen. Tussendoor zitten venijnige stukken bergop. Het is weer zweten bergop, maar bij de afdalingen zit ik bibberend van de kou op mijn fiets. De scherpe wind schuurt langs mijn gezicht. Daarnaast is het erg opletten geblazen. Enkele afdalingen zijn ronduit gevaarlijk door het enorm slechte wegdek. Het is bijna niet te doen om de vele kuilen en putten te ontwijken. In gedachten zie ik mezelf al de lucht in gekatapulteerd worden nadat ik door zo'n kuil ben gereden....Lieve papa's en mama's, ik overdrijf nu een beetje, maar met bijna 50 km per uur in een afdaling zitten en dan in een kuil belanden is niet plezant.

Zo halverwege zegt Bart dat dit een rustdagje is, een beetje lostrappen. Dat is niet goed voor mij, zegt hij nog, want dan ben ik de volgende dag meestal slechter in vorm. Ik heb het gezegd: het is ginne gewone! Maar de hellingen blijven komen en we moeten toch flink aan de bak. Om half 12 komen we aan bij het hotel. Inderdaad niet zo veel kilometers (45) maar wel bijna 700 hoogtemeters. Het waren toch wel pittige klimmetjes!

De middag brengen we door met rond lummelen in Hameln.' s Middags lekker lunchen in de zon op het terras bij een bakkertje. Even wandelen door het historisch centrum met de vele vakwerkhuizen. Weer een terrasje en nog maar wat wandelen. Naar mensen kijken op een bankje in de zon. Zo kunnen we het wel hebben! De avond sluiten we af met eten in het hotel. Volgens de reviews van tripadvisor staat dit hotel-restaurant op nummer 1 in Hameln. Boffen wij weer eens! Nu vroeg onder de veren. Morgen 73 km te fietsen.

Groeten uit Hameln!

Bart en Angelique


Reacties

Reacties

Jeroen

Wat een leuke verhalen. Als ik dit lees krijg ik zelf ook weer zin om met de fiets op vakantie te gaan. Met de kinderen en de tent. Nog een paar jaar, dan kan Carmen ook ver genoeg. Blijven we in de Achterhoek.?

Pa en Ma Rijk.

Ha mountainbikers.
Deze aanhef past beter bij jullie,want de fietspaden zijn nou niet bepaald geschikt voor een rustig fietstochtje.
Petje af voor het incasseringsvermogen van jullie beiden,maar vooral ook voor onze dappere dochter.
Weer een prachtig verhaal.
Liefs,knfs.

Gerry

Wat een leuke verhalenverteller ben jij Angelique! En een prachtige tocht. Je krijgt inderdaad zin in een fiets vakantie. Geniet volop heel veel groetjes Gerry

Pa en Ma Machiels

Hallo, Het was zo te horen een zware etappe . Angelique verdiend een dikke pluim om onze Bart zo goed te kunnen volgen, want daar moet ge wel heel veel voor doen om dat te kunnen. Slaap maar goed voor morgen rit 9. Liefs van ons

liesbeth en Eddy

Hallo, wat een leuke verhalen zeg! Petje af voor deze prestaties!
We moeten nog eens afspreken hé als jullie terug zijn!
Geniet nog veel en wees voorzichtig!
Tot gauw!

Michel

Leuk verhaal en leuke foto’s van twee leuke mensen die het leuk vinden om doodleuk te asfalttrappen voor vele kilometers. En wij genieten hier mee! Dikke kus vanaf een leuke luie tv hangbank met thee en nootjes xx

Gabriëlle

Zo knap van jullie. Respect. Kan er niets anders van maken. En Angelique, jij schrijft zo leuk. Ik heb gehoord dat mensen goed geld verdienen met hun reisverhalen te publiceren. Ik zou dat maar eens uitzoeken ... je hebt niet alleen een fiets talent maar ook een schrijf talent?

Richard

Jullie hebben beiden jullie roeping gemist. Bart had nu in de Giro moeten fietsen. En ik sluit me volledig bij Gabrielle (sorry ik weet niet hoe ik de puntjes erop krijg) aan wat betreft de creatieve kant van Angelique. Echt leuk om iedere dag te lezen.
Geniet weer van een mooie fietstocht.

@nton

Goh......het lijkt wel een sprookje........ Gelukkig heeft de rattenvanger jullie niet opgesloten.. Zeker oud genoeg jullie beidjes ?? hahaha.. Thx voor het fijne leesvoer!! En hier wordt het de komende dagen goed weer dus voor jullie misschien ook wel wat warmer. Tot morgen.haha

Lian

Wat is het toch een prachtig verhaal. Het is net of ik op je schouder mee reis (dat wil ik je natuurlijk niet aan doen). Elk detail zo mooi uitgewerkt. Jullie zijn goed bezig en ik doe het niet na.
Geniet van de prachtige omgeving en ga vooral zo door.

Frans & MatieLouise

Misschien waren er toch wel één of twee Hamelense ouderstellen blij om verlost te zijn van hun kroost? Of zou iedereen hebben zitten snikken en snuffen (om de 4 tellen, hahaha)?

MarieLouise

Oeps! Wat staat daar nou? MatieLouise???
Ik heb mijn naam niet veranderd hoor, het komt door de wijn van vanavond ???

Pa en Ma Machiels

Dat was daar efkens een smal wegje , hopelijk vandaag een beetje betere wegen ? Geniet nog van de volgende dagen want jullie zitten al over de helft.Nog heel veel groetjes van ons en wees voorzichtig.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!