Fietsen van Lommel naar Berlijn

Dag 10

Vandaag hebben we 97 km te fietsen. In het begin van deze route zitten weinig hellingen. De laatste 40 km hebben echter weer enkele pittige klimmetjes volgens het boekje van de Hanze route. Gisteren avond dus goed wat koolhydraten naar binnen gewerkt en zelfs een flink glas donker bier. Nu voel ik alcohol altijd zeer snel in mijn lijf, dus algauw ben ik wat doezelig en tipsy. Maar gelukkig geen kater deze morgen en ook geen andere ongelukjes.

Het is koud als we om 08.35 uur vertrekken, maar de wegen zijn nog rustig en ik kan ontspannen om me heen kijken. Ik voel me steeds meer thuis op mijn fiets. Het schakelen gaat nu bijna zonder nadenken. Als we in Lommel fietsen hoef ik niet veel te schakelen omdat er weinig hellingen zijn. Het was voor mij daarom in het begin echt wennen en nadenken om de juiste versnelling te pakken te krijgen. Ineens zie ik iets midden op de weg liggen. We kijken er allebei naar. Een zwarte BH ligt daar schaamteloos te liggen. Onze fantasie slaat meteen op hol. Hoe komt dat ding daar nu terecht? Subiet komt nog het slipje en de nylonkousen zegt Bart droog. Ik schiet in de lach. Misschien zitten we verkeerd en rijden we per abuis op de Romantische Strasse merkt Bart op. Dat is een bekende toeristische route in Duitsland en wie weet wat daar allemaal gebeurt! De toon is gezet. Ik betrap me erop dat ik aan het zoeken ben naar andere kledingstukken op de weg. 

We rijden goed door. Om half 12 komen we aan in Wolfenbüttel. Veel van de vakwerkhuizen zijn nog authentiek en niet verwoest tijdens de oorlog. Het is een historisch stadje bekend om de Jägermeister. We hebben ons er maar niet aan gewaagd want we moeten nog zo'n 45 km fietsen. We zitten (weer) bij een bakkertje op het terras een broodje te eten als een man ons aanspreekt. Hij vraagt van waar we komen en waar we naar toe gaan. Bart vertelt dat we de Hanze route aan het rijden zijn en laat het boekje met de route zien. De man pakt een stoel en komt er gezellig bij zitten. We krijgen een uiteenzetting van de historie van de stad en wie er allemaal geleefd hebben. Ik vraag me af of de lokale gids bij ons is komen zitten en of we hem zo dadelijk moeten betalen. Dat bleek gelukkig niet het geval te zijn. De hele uitleg was gratis. In ieder geval is me bijgebleven dat Wolfenbuttel vroeger moerasgebied was en dat de edelen een stel Nederlanders hebben laten komen om de stad mee op te bouwen. Onze 'gids' drukt ons nog op het hart dat we een straatje iets verderop echt moeten bekijken en neemt uiteindelijk vriendelijk afscheid van ons. 


Na onze lunch bekijken we het straatje wat inderdaad heel mooi blijkt te zijn. De vakwerkhuizen zijn gebouwd aan een klein riviertje en ze noemen het 'klein Venetie'. 

We fietsen veder richting Helmstedt en moeten inderdaad nu weer meer klimmen en ook afdalen. Het fietsen blijft goed gaan. Ik sta er zelf van te kijken. Ook Bart is helemaal in zijn element en geniet van de lange beklimming. We rijden nog een stukje verkeerd dus terug en nog maar wat klimmen. Uiteindelijk komen we na 105 km aan in Helmstedt alwaar het zonnetje ineens begint te schijnen!  Ook hier weer prachtige huisjes en indrukwekkende historische gebouwen waarin het heemkundige museum en de universiteit nu zijn gevestigd. 

's Avonds zitten we in het restaurant van het hotel waar de tijd stil lijkt te hebben gestaan. Over retro gesproken! Let vooral op het tapijt!

Aan de toog zitten een man en vrouw. Ze zitten er al een tijdje, want ik zag ze daar al gestationeerd toen wij later op de middag op het terras zijn gaan zitten bij het hotel. De man en vrouw hebben zowat hetzelfde kapsel inclusief pony. Zelfs hun gezichtsuitdrukking is hetzelfde. Voor hen staat een groot glas bier. Ze gaan om de vijftien minuten samen naar buiten om te roken, gaan vervolgens weer aan de toog zitten en bestellen en nieuw glas bier. Ze zeggen nauwelijks iets tegen elkaar. Als we langs lopen ruiken we de alcohol. Ze hebben heel wat biertjes achter de kiezen! Als wij rond 19.30 naar de kamer lopen, na lekker gegeten te hebben inclusief een ijsje (Bart mét smarties), zitten de man en vrouw nog steeds aan de toog. 

Onze buiken vol, klaar voor morgen! 

Nogmaals bedankt mensen voor de lieve, leuke reacties! @Gabriëlle: we hebben nog geen andere zotten gezien die de Hanze route aan het rijden zijn! Ps: ook geen andere intieme kledingstukken meer tegengekomen op de weg.

PS2: meerdere foto's van iedere dag kan je zien door bovenin op het tabblad foto's te klikken.

Groetjes uit Helmstedt! 

Bart en Angelique




Reacties

Reacties

Pa en Ma Rijk

Weer een leuk verhaal.Wij kijken iedere avond weer met spanning uit naar jullie berichten.
Wat jullie zoal tegenkomen onderweg,je zou er een museum mee kunnen vullen!!!
Liefs,knfs.xxx

Frans & MarieLouise

Gezellig stelletje, daar aan de toog, hahaha!
Nee, dan dat stelletje op de fiets, daar valt tenminste nog wat mee te beleven!
Ga zo door en schrijf zo door. En let op je lingerie ?

Pa en Ma Machiels

Zo te horen was het weer een mooie rit vandaag . En nu weer wachten tot morgen voor het volgende verloop van jullie fietstocht. Liefs

Teun

Lieve tante en oom veel fiets plezier ?? groetjes van Teun en pip xxxx

Ine

Dat lekker eten gaat jullie, net als t fietsen, goed af! Geniet ervan?

Peter en Sofie

Fijn om jullie reisverhalen te lezen. Geniet ervan!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!